Aktuális híreink

25 éves a World Wide Web Konzorcium!

2019. október 8.

a Web az emberiség összekapcsolása a technológia által, idézet Tim Berners-Lee-től (angol nyelven), ahogy a hírben indexképként megjelenik Sir Tim Berners-Lee, a W3C igazgatója és a World Wide Web feltalálója, 25 évvel ezelőtt, 1994. október 1-én alapította meg a World Wide Web Konzorciumot, azzal a céllal, hogy a Web hosszú távú fejlődését biztosítsa. Magyarország 1995 óta tagja a Konzorciumnak, a W3C Magyar Irodának a SZTAKI ad otthont.

Azóta, a W3C tagjainak és közösségének segítségével, büszkén mondhatjuk ki, hogy a mindenki számára elérhető web létrehozásán dolgoztunk, a Weben, amely legyen adva bármilyen hardver, szofver, hálózati infrastruktúra, natív nyelv, kultúra, földrajzi elhelyezkedés, fizikai vagy mentális képesség; mindenkinek jó.

Boldog 25. születésnapot, Web Konzorcium!

2019 egy olyan évet jelöl, amikor a lakosság fele az online világban is jelen van, amikor 30 éves lett a web és a World Wide Web Konzorcium a 25. évfordulóját ünnepli. Nagy utat tett meg a Web, de még milliónyi lehetőség fekszik előtte. Társadalmunk, világunk, és a Web számos kihívással néz szembe, így sokkal inkább mint ezelőtt bármikor, a Web Konzorciumnak kötelessége továbbvinni küldetését, hogy a web mindenki számára használható legyen.

Reméljük, minél többen csatlakoznak a Web Konzorcium 25. évfordulójának megünneplésében, megosztják jókívánságaikat és elmondják saját történeteiket is (#webstories). A W3C blogbejegyzésében még több információ eddigi eredményeinkről, és arról hogy mit, hogyan és miért teszünk.

 

W3C kiemelt stratégiai témái – 2019. szeptember

2019. október 2.

a TPAC 2019 várossziluettje, ahogy a hírben indexképként megjelenik A W3C közzétette kiemelt stratégiai témáit ( September 2019 edition of the W3C Strategic Highlights ), mely a szervezet munkájának 2019. szeptemberi állapotát tükrözi.

A jelentés a W3C-ben folyó átfogó és kiemelt fontosságú munkáról ad számot, segíti a Web fejlődését és erősödését, leírja hogy a W3C miként elégíti ki az Ipar igényeit, valamint a kulcsterületekről és a „Web Mindenkinek” világra gyakorolt hatásáról is friss információt biztosít.

A W3C ügyvezető igazgatójának a TPAC2019-ről szóló bejegyzése a hivatkozáson olvasható. A TPAC (Technical Plennary / Advisory Committee Meetings), mely a W3C éves, a munkacsoportok személyes találkozását lehetővé tévő rendezvénye, szeptember 16-20. között került megrendezésre Fukuokában, Japánban.

 

WebDriver 2. szint – első nyilvános tervezet

2019. szeptember 23.

A Böngésző Tesztelés és Eszközök Munkacsoport (Browser Testing and Tools Working Group) közzétette a WebDriver 2. szint első nyilvános tervezetet. A WebDriver egy távoli vezérlő interfész, amely lehetővé teszi a felhasználói ágens önellenőrzését és vezérlését. Egy platform- és nyelvfüggetlen vezetékprotokollt biztosít, amely engedi az out-of-process programoknak a böngészők irányítását. A most közzétett új verzió a korábban megjelent WebDriver W3C ajánlásban tett javításokat is tartalmazza, valamint bevezeti az Új ablak (New window) parancsot.

 

Befogadó tervezés az immerzív web szabványokra – W3C Műhelykonferencia

2019. szeptember 17.

2019. november 5-6-án Seattle-ben (Washington, USA) kerül megrendezésre a W3C Befogadó Tervezés az Immerzív Web Szabványokra Műhelykonferencia (W3C Workshop on Inclusive Design for Immersive Web Standards), melynek házigazdája a PlutoVR.

A műhelykonferencia célja:

  • A létező befogadó XR megoldások megosztása, melyek új, befogadó webes XR szabványok létrehozását segítik
  • A létező webes XR technológiák akadálymentességi hiányosságainak azonosítása, valamint ezen hiányosságok orvoslásának átgondolása
  • A létező technológiák és szabványok felhasználási módjának felfedezése annak érdekében, hogy innovatív megoldások szülessenek a befogadó webes XR-re

Megvitatásra kerülő témák:

  • Létező és fejlesztés alatt álló szabványok áttekintése, melyek befolyásolhatják a befogadó webes XR-t
  • Már alkalmazott megoldások a befogadó webes XR létrehozására
  • Más tématerületek, mint a helyzetalapú VR, webes játékok és a 360-fokos videó, tanulságai
  • Létező webes XR technológiák akadálymentességi korlátai
  • Létező webes XR technológiák kiterjesztése, befogadóbb webes XR létrehozására
  • A mesterséges intelligencia (AI) szerepe a valós-idejű audió-leírás és szövegfeliratozás létrehozásában
  • Létező API-k használata az interakció alternatív módjainak biztosítására (mint például a Rezgőfunkció API (Vibration API) a taktilis visszacsatolásra vagy a Játékvezérlő API (Gamepad API) az alternatív beviteli eszközökre)

A részvétel minden meghívott számára ingyenes és a nyilvánosság számára is elérhető, nem feltétele a W3C-tagság. További információ a műhelykonferenciáról.

A leendő résztvevőktől kérik érdeklődésük jelzését (expression of interest), valamint egy hosszabb állásfoglalás (position statement) benyújtását 2019. október 5-ig.

 

Audió- és videó- médiatartalmak akadálymentesítése – új forrásanyag

2019. szeptember 12.

a WAI és az Audió- és videó- médiatartalmak akadálymentesítése fejléc-képei, ahogy a hírben indexképként megjelennek

A WAI (Web Akadálymentesítési Kezdeményezés) Oktatási és Ismeretterjesztő Munkacsoportja (WAI Education and Outreach Working Group, EOWG) megjelentette az Audió- és videó- médiatartalmak akadálymentesítése (Making Audio and Video Media Accessible) új forrásanyagot. A dokumentum segít a médiában alkalmazott különböző eszközök, mint a képaláírások/feliratozás, vizuális információk audió leírása, szöveges és leíró átiratok, valamint a jelnyelv megértésében és létrehozásában. Emellett útmutatóként is szolgál új videók készítése, illetve a médialejátszók akadálymentessége terén. A tervezés és projektkezelés fejezetek számba veszik a szervezeten belüli fejlesztés, illetve a kiszervezett fejlesztés szempontjait. A forrásanyag a felhasználói élmény és a szervezeteknek jutó előnyök bemutatásával kezdődik – ezzel is szemléltetve, hogy az akadálymentesség nélkülözhetetlen néhány ember számára, de hasznos mindenkinek.

 

Digitális kiadvány megjelenési formátum – első nyilvános tervezet

2019. augusztus 29.

A Digitális Könyvkiadás Munkacsoport (Publishing Working Group) kiadta a Digitális kiadvány megjelenési formátum (Publication Manifest) első nyilvános tervezetet. A dokumentum egy általános megjelenési formátumot definiál a digitális kiadványok információinak kifejezésére. A schema.org metaadatokat használva ki is bővíti azokat, valamint JSON-LD-ben szerializált különböző szerkezeti tulajdonságait is tartalmazza. Ez biztosítja a megjelenési formátumok között az interoperabilitást, és tárolja a kifejezni kívánt információk különféle variánsait.

A megjelenési formátum eredetileg a Webes kiadványok (Web Publications) terén folyó munka részeként került fejlesztésre. Azonban több megbeszélést követően, a munkacsoport tervezett munkarendje módosult: míg a Webes kiadványok című dokumentum Munkacsoport-feljegyzésként jelent meg, a Digitális kiadvány megjelenési formátum önálló dokumentummá vált. További információ e döntés hátteréről Wendy Reid blogbejegyzésében olvasható.

 

W3C Műhelykonferencia jelentés: Webes Játékok

2019. augusztus 9.

fotó a résztvevők egyik megbeszéléséről, ahogy a hírben indexképként megjelenik

A W3C közzétette a 2019. júniusban, Redmondban (Washington, USA) rendezett W3C Webes Játékok Műhelykonferenciáról készült jelentést (report of the W3C Workshop on Web Games).

A mintegy 100 résztvevővel zajló műhelykonferencián böngésző fejlesztők, webes játékmotor fejlesztők, játékfejlesztők, játék-forgalmazók és eszköz gyártók vettek részt, megvitatva a játékok szempontjából releváns webes technológiák jövőjét. A jelentés minden egyes szekció kiemelt pontjait tartalmazza, közvetlen hivatkozással a prezentációkra, valamint a résztvevők által megfogalmazott jövőbeni teendőket is számba veszi. Az elhangzott előadásokról videófelvétel is készült, melyek a műhelykonferencia programjából érhetők el.

A résztvevők kiemelték a 3D renderelés és a fejlettebb audió-feldolgozás erősebb támogatását, mint az AAA-kategóriás játékok webes futtatásának legfőbb igényét. A felhőben futó játékok jobb támogatását célzó javaslatokat is megvitattak, mint például az I/O (Input/Output) késleltetés csökkentése valamint a kliens és szerver közötti valós-idejű kommunikáció javítása. Azonosították a webes játékok ökoszisztéma egészére kedvező hatással lévő technikai újításokat, emellett a műhelykonferencia igen hasznosnak bizonyult a tekintetben is, hogy széles körben megvitatásra került a felfedezhetőség, az eladhatóság, a Webes futtatás és az akadálymentesítés. A megbeszélések indokolttá tehetik a jövőben egy „játék fejlesztési terület” életre hívását a W3C-n belül, a játék közösségből érkező javaslatok és észrevételek koordinálására, szélesebb körű egyeztetésre, valamint a műhelykonferencián azonosított igények terén történő változások követésére.

A W3C köszönetet mond a rendezvény házigazdájának, a Microsoft-nak; a Facebook Gaming-nek a szponzorációért; valamint a Programbizottságnak az esemény létrejöttéért, és külön köszönetét fejezi ki a résztvevőknek értékes hozzájárulásukért.

 

Ellenőrizhető Feltételek Adatmodell 1.0 - Frissített Ajánlástervezet

2019. augusztus 6.

Az Ellenőrizhető Feltételek Munkacsoport (Verifiable Claims Working Group) implementációkat vár az Ellenőrizhető Feltételek Adatmodell 1.0 (Verifiable Credentials Data Model 1.0) frissített ajánlástervezethez. A Feltételek (Credentials) mindennapi életünk részei: a jogosítvány azt bizonyítja, hogy képesek vagyunk egy gépjárművet megfelelően működtetni, az egyetemi diplomával végzettségünket igazoljuk, az útlevél pedig feljogosítja tulajdonosát arra, hogy külföldre utazhasson. A mostani specifikáció egy alap eljárást biztosít ezen előfeltételek kifejezésére a weben, kriptográfiai szempontból biztonságos, bizalmas információt kezelni tudó és automatikusan ellenőrizhető módon.

 

Akadálymentes Név és Leírás Számítás 1.2 – első nyilvános tervezet

2019. július 26.

Az Akadálymentes Dinamikus Webes Alkalmazások Munkacsoport (Accessible Rich Internet Applications (ARIA) Working Group) kiadta az az Akadálymentes Név és Leírás Számítás 1.2 (Accessible Name and Description Computation 1.2) első nyilvános tervezetet. A dokumentum leírja, hogyan határozza meg egy felhasználói ágens az akadálymentes objektumok nevét és leírását, webes tartalomleíró nyelvek alapján. Ez az információ aztán akadálymentességi API-kon keresztül láthatóvá válik, ami lehetővé teszi a segítő technológiák számára ezen objektumok azonosítását, valamint nevük vagy leírásuk megjelenítését a felhasználó felé. Az algoritmus dokumentálása, melynek során nevek és leírások kerülnek meghatározásra, elősegíti ezen tulajdonságok interoperábilis megjelenítését a különböző akadálymentességi API-k között és segíti annak biztosítását, hogy ez az információ a szerző szándékának megfelelő módon jelenjen meg.
További információ az Akadálymentes Dinamikus Webes Alkalmazások Munkacsoportról (Accessible Rich Internet Applications (ARIA) Working Group) és a Web Akadálymentesítési Kezdeményezésről (WAI).

 

Metaadat kérés-fejlécek lehívása – első nyilvános tervezet

2019. július 24.

A Webalkalmazás-biztonsági Munkacsoport (Web Application Security Working Group) kiadta a Metaadat kérés-fejlécek lehívása (Fetch Metadata Request Headers) első nyilvános tervezetet. A dokumentum egy metaadat kérés-fejléc lehívás készletet definiál, melynek célja a szerverek számára elegendő információt biztosítani ahhoz, hogy a priori döntést hozzanak egy kérés kiszolgálásáról vagy elutasításáról, annak alapján ahogyan a kérés érkezett, valamint a kontextus alapján amelyben felhasználásra kerül.

 

CAPTCHA hozzáférhetőségi problémái, a vizuális Turing-teszt webes alternatívái – frissítés

2019. július 23.

A Hozzáférhető Platform Architektúrák Munkacsoport (Accessible Platform Architectures (APA) Working Group) a Kutatási Kérdések Akciócsoport (Research Questions Task Force) támogatásával megjelentette a CAPTCHA hozzáférhetőségi problémái (Inaccessibility of CAPTCHA), a vizuális Turing-teszt webes alternatívái, tervezet frissített változatát. A frissítés a 2019. májusi verzió közzététele óta kapott észrevételeket is tartalmazza, ami segítette javítani az emberi felhasználó és a robot megkülönböztetésének technológiai elemzését.
További információ Janina Sajka, a Hozzáférhető Platform Architektúrák Munkacsoport Elnökének e témában írt blogbejegyezésében, valamint a Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) oldalon található.

 

W3C-hírek archívuma

2017 · 2016 · 2015 · 2014 · 2013 · 2012 · 2011 · 2010 · 2009 · 2008 · 2007 · 2006 · 2005 · 2004 · 2003 · 2002