Aktuális híreink

A W3C másodjára is elnyerte a Technológiai és Mérnöki Emmy-díjat

2019. április 15.

NATAS logó, ahogy a hírben indexképként megjelenikNATAS logója, valamint az EMMY díj átvevőinek fotója, ahogy a hírben indexképként megjelennek

2019. április 7-én, a Műsorszolgáltatók Nemzeti Szövetségének (National Associaton of Broadcasters, NAB) Las Vegasban tartott ünnepségén került sor a 70. Technológiai és Mérnöki Emmy-díjkiosztó gálára (70th Annual Technology and Engineering Emmy Awards), melynek során a W3C másodjára is elnyerte a rangos díjat. Az elismerés a W3C szabványosítási törekvéseinek szól, melynek célja a teljes értékű TV-élmény megvalósítása a weben.

A számtalan webtechnológia közül, melyeket a W3C fejleszt, a HTML5 a videót átültette a webre, véget vetve a csak plug-in-eken keresztül működő médialejátszások korának. A minden média-alkalmazás alapjául szolgáló szabványok mára a webet egy minden képzeletet felülmúló média-felületté változtatták, ahol mind a szakmai, mind a felhasználók által létrehozott tartalmak elérhetők bárhol, bármikor, bármilyen eszközön, bárki számára.

A W3C most másodjára lett díjazott. 2016-ban az Időzített Feliratozás Jelölőnyelv (Timed Text Mark-up Language, TTML) szabványosítása terén végzett munkájáért nyerte el először a Technológiai és Mérnöki Emmy-díjat. A W3C ezúton fejezi ki köszönetét közösségének valamint mindazoknak, akik a webtechnológiák és webes szabványok létrehozásán dolgoznak. További információ a díjátadóról a W3C kapcsolódó blogbejegyzésében olvasható (angol nyelven).

 

Pointer Események 2. szint - W3C ajánlás

2019. április 11.

A Pointer Események Munkacsoport (Pointer Events Working Group) kiadta a Pointer Események 2. szint (Pointer Events Level 2) W3C ajánlást. A jelen specifikációban szereplő tulajdonságok kibővítik vagy módosítják a korábbi, Pointer Események W3C ajánlást, ami eseményeket és a hozzájuk kapcsolódó interfészeket ír le hardver-független pointer bevitel kezelésére különböző eszközökről, mint az egér, toll, érintőképernyő, stb. A létező egér-alapú tartalom kompatibilitása érdekében, a specifikáció szintén leír egy leképezést az Egér Események (Mouse Events) indítására más pointer eszköztípusok esetében. A most kiadott ajánlás a Pointer Események 1. szint (Pointer Events Level 1) ajánlást váltja fel.

 

Webes Játékok – W3C Műhelykonferencia

2019. április 4.

űrjárműveket mutató illusztráció, ahogy a hírben indexképként megjelenik

2019. június 27-28-án Redmondban (Washington, USA) kerül megrendezésre a W3C Webes Játékok Műhelykonferencia (W3C Workshop on Web Games), melynek házigazdája a Microsoft.

A műhelykonferencia egyik célja a böngésző fejlesztők, webes játékmotor fejlesztők, játék-forgalmazók és eszköz gyártók összekapcsolása a Nyílt Webes Platform további játéktechnológiákkal való gazdagítása érdekében, ideértve az akció, hétköznapi, belső nézetű lövöldözős (first-person shooter, FPS), többszereplős online csataaréna (multiplayer online battle arena, MOBA), nagyon sok szereplős online szerepjáték (massively multiplayer online role-playing, MMORPG), sport, valamint a Virtuális Valóság / Augmentált Valóság (VR/AR) játékokat. A műhelykonferencián való részvétel ingyenes, nem W3C tagsághoz kötött, minden érdeklődőt szeretettel várnak.

Megvitatásra kerülő témák:

  • 3D grafika renderelés: magas-prioritású tulajdonságok az AAA játékokhoz, specifikációk, idővonal
  • Több szálon futó feladat-végrehajtás: háttér-renderelés (OffscreenCanvas), SharedArrayBuffer státuszok
  • WebAssembly: további tulajdonságok, amiktől a Web vonzóbb implementációs céllá válhat a játékmotorok számára, hibakeresés és kapcsolódás a Web IDL-ben (Web Interactive Data Language) definiált új és már létező Web API-k vonatkozásában
  • Felhőben futó játékok: webes streaming technológiák továbbfejlesztése
  • Játék-input API-k: a játékvezérlőn lévő billentyűk fizikai elhelyezkedésének felderítése, a fejlettebb vezérlő-tulajdonságok támogatása, játék-specifikus vezérlők támogatása
  • Zene/hangeffektusok a játékokban: a Web Audio és kapcsolódó API-k fejlesztése, új audio input/output eszközök használatának mechanizmusai, generatív zene, audio-motorok átírása az internetre
  • Játékadottságok védelme (game assets): modellek, kód, játéklogika, Devtools felfedése
  • Játékadottságok kezelése: többszáz MB tartalom betöltése és tárolása a háttérben, illetve becsomagolása offline működéshez
  • Játékok akadálymentesítése és nemzetköziesítése: API-k, szemantikák, technikák a rendereléshez, feldolgozáshoz, személyreszabáshoz, igazításhoz, interoperabilitáshoz, stb., a játékok akadálymentességének biztosítása érdekében, valamint a lehetséges nemzetköziesítési feladatok feltárása

További információ a műhelykonferenciáról. A leendő résztvevőktől kérik érdeklődésük jelzését (expression of interest), valamint egy hosszabb állásfoglalás (position statement) benyújtását 2019. május 10-ig.

 

Dolgok Internetje – második W3C Műhelykonferencia

2019. március 22.

éjszakai városkép kapcsolódó piktogramokkal, ahogy a hírben indexképként megjelenik

2019. június 3-5-ig Münchenben kerül megrendezésre a W3C Dolgok Internetje második Műhelykonferencia (Second Workshop on the Web of Things), melynek házigazdája a Siemens.

A műhelykonferencia a W3C Dolgok Internetje Munkacsoport (Web of Things Working Group) tevékenységének eddigi eredményeit ismerteti, és a jövőbeni munkát vitatja meg a szélesebb körben vett érintettekkel. A nyílt ökoszisztéma és a nyílt piacok lehetőségének kiaknázása végett a műhelykonferencia hivatott megvitatni, hogyan csökkenthető az IoT (Internet of Things) fejlesztési irányok széttagoltsága, valamint a nyílt W3C WoT (Web of Things) szabványosítás jövőbeni irányát. A figyelem az IoT technológiák közötti szolgáltatások felfedésére és igénybevételére irányul új felhasználói eseteket lehetővé téve, mint például a több fejlesztőtől származó eszközök egységes monitorozása és vezérlése, különböző applikációs tartományok (domain) összekapcsolása, valamint a fizikai eszközök digitális ikerjének megépítése.

Megvitatásra kerülő témák:

  • Különböző tartományokat összekötő üzleti modellek, felhasználói esetek és forgatókönyvek:
    • interoperabilitás forgatókönyvek a fogyasztó-, ipar-, környezet- és energiakezelésre, egészségügyre, autóiparra és okos városokra
    • közös IoT applikáció-ökoszisztéma felépítése (eszközök, piacterek, biztonság, stb.)
    • együttműködés a fejlesztés alatti IoT szabványokkal (pl. OCF, OPC, LWM2M, OneM2M, stb.)
  • Szabványosítás szükségletei:
    • Architektúra
    • Alkalmazások
    • Biztonság és személyes adatok védelme

További információ a műhelykonferenciáról. A leendő résztvevőktől kérik érdeklődésük jelzését (expression of interest), valamint egy hosszabb állásfoglalás (position statement) benyújtását 2019. április 7-ig.

 

W3C Műhelykonferencia jelentés: Erős Autentikáció és Azonosítás

2019. március 20.

W3C Erős Autentikáció és Azonosítás Műhelykonferencia Welcome üzenete, ahogy a hírben indexképként megjelenik

A W3C közzétette a 2018. december 10-11-én, Redmondban (Washington, USA) rendezett W3C Erős Autentikáció és Azonosítás Műhelykonferenciáról készült jelentést (report of the W3C Workshop on Strong Authentication and Identity). A rendezvény a Webes Autentikáció (Web Authentication) és az Ellenőrizhető Feltételek (Verifiable Claims) területeken folyó szabványosítási munkát, valamint olyan lehetőségeket vett számba, ahol a jövőben kezdődhet W3C tevékenység, mint például az Elosztott Azonosítók és Ellenőrzés. A résztvevők olyan felhasználói eseteket osztottak meg egymással, amelyek különböző webes technológiákkal támogathatók lehetnek, mint a webes applikációs feliratkozás, ellátási lánc nyomonkövetés, kormányzati szolgáltatásnyújtás, licensz engedélyezés, egészégügy vagy a pénzügyi tranzakciók. Prezentációk és szekcióülések segítették azonosítani a különböző fejlesztési területek közötti kapcsolatokat és interfészeket. A műhelykonferencia jelentés a jelenlegi állapotot írja le, valamint új munkaterületekre is ad javaslatokat a W3C közösségének.

A W3C köszönetet mond a rendezvény házigazdájának, a Microsoft-nak, valamint a Programbizottságnak az esemény létrejöttéért, és külön köszönetét fejezi ki a résztvevőknek értékes hozzájárulásukért.

 

30 éves a web!

2019. március 11.

W3C logó, ahogy a hírben indexképként megjelenik

Tegyük fel, hogy a számítógépeken tárolt információk mindenhol összekapcsolódnak. Tegyük fel, hogy a számítógépemet programozva létre tudok hozni egy olyan teret, ahol minden mindennel kapcsolódni tud.
Sir Tim Berners-Lee, inventor of the World Wide Web

1989-ben a világ legnagyobb fizikai kutatólaboratóriuma, a CERN, az ötletek és információk zsibongó tárháza volt, azonban az információkat egymással nem kompatibilis számítógépeken tárolták. Sir Tim Berners-Lee elképzelt egy olyan egységesítő struktúrát, amely lehetővé teszi az információk különböző számítógépek közötti összekapcsolódását, és megírta az “Információkezelés: Javaslat” (Information Management: A Proposal) című dokumentumot. 1991-re a javaslatban megfogalmazott jövőkép valósággá vált, megszületett a World Wide Web.

Megünneplendő a javaslat óta eltelt 30 évet, a CERN 2019. március 12-én a World Wide Web Konzorciummal (W3C) és a World Wide Web Foundation-nel karöltve rendezi meg az évfordulót, melyet weben is közvetítenek (Web@30 webcast). További információ a Web történetéről, valamint a rendezvény programjáról.

 

W3C ajánlás a Webes Autentikáció: API a publikus kulcs bizonyítványok eléréséhez 1. szint

2019. március 5.

WebAuthn logó, ahogy a hírben indexképként megjelenik A Webes Autentikáció Munkacsoport (Web Authentication Working Group) közzétette a Webes Autentikáció: API a publikus kulcs bizonyítványok eléréséhez 1. szint (Web Authentication: An API for accessing Public Key Credentials Level 1, WebAuthn) W3C ajánlást. A specifikáció egy API-t definiál, amely lehetővé teszi erős, hiteles, célzott, publikus kulcs-alapú bizonyítványok webes applikációk általi létrehozását és használatát, az erős felhasználói autentikáció céljából. A FIDO Szövetség (FIDO Alliance) specifikációkészletének, a FIDO2-nek központi elemeként, a WebAuthn egy böngésző/platform szabvány az egyszerűbb és erősebb autentikáció érdekében. A WebAuthn-t már támogatják a Windows10, Android, Chrome, Firefox, Edge és Safari Web böngészői. További információ a kapcsolódó sajtóközleményben olvasható (angol nyelven).

 

W3C ajánlás lett a Felhasználói Időzítés 2. szint

2019. március 1.

A Webes Teljesítmény Munkacsoport (Web Performance Working Group) közzétette a Felhasználói Időzítés 2. szint (User Timing Level 2) W3C ajánlást. A specifikáció egy interfészt definiál, amely a webfejlesztőket segíti alkalmazásaik teljesítményének mérésében azáltal, hogy hozzáférést biztosít számukra a nagy felbontású időbélyegekhez. A Felhasználói Időzítés 2. szint a korábbi, Felhasználói Időzítés specifikáció első verzióját (User Timing) hivatott felváltani.

 

WebXR Eszköz API – első nyilvános tervezet

2019. február 25.

az AR headszet helyettesítheti a telefont, TV-t és a kijelzőt - fotó, ahogy a hírben indexképként megjelenik Az Immerzív Web Munkacsoport (Immersive Web Working Group) megjelentette a WebXR Eszköz API (WebXR Device API) első nyilvános tervezetet. A specifikáció a virtuális valóság (VR) és augmentált valóság (AR) eszközökhöz való webes hozzáférés támogatását írja le, beleértve a szenzorokat és fejre szerelhető kijelzőket.

A Virtuális Valóság és Augmentált Valóság alkalmazásokat lehetővé tévő hardver eszközök már széles körben elérhetők a felhasználók számára, egy immerzív számítási platformot ajánlva új lehetőségekkel és kihívásokkal. Az immerzív hardverrel történő együttműködés képessége kritikus fontosságú annak biztosításához, hogy a web megfelelően felszerelt legyen ahhoz, hogy minden lehetséges műveletet közvetlenül elérjen ebben a környezetben.

Az immerzív számítástechnika szigorú követelményeket támaszt a nagy pontosságú, rövid várakozási idejű kommunikációval szemben az elfogadható élmények biztosítása miatt. Emellett sajátos biztonsági megfontolásokat is felvet egy olyan platform esetén, mint a web. A WebXR Eszköz API olyan interfészeket biztosít, amelyek lehetővé teszik a fejlesztők számára lenyűgöző, kényelmes és biztonságos immerzív alkalmazások építését a weben sokfajta hardver esetére.

 

Betűkészlet-modell az internetre: Szövegegyeztetés – munkacsoport feljegyzés

2019. február 22.

A Nemzetköziesítés Munkacsoport (Internationalization Working Group) megjelentette a Betűkészlet-modell az internetre: Szövegegyeztetés (Character Model for the World Wide Web: String Matching) Munkacsoport-feljegyzést, amely a specifikáció-írókat, szoftverfejlesztőket és tartalomfejlesztőket látja el egy általános hivatkozással a webes szöveg azonosság egyeztetésre, ezáltal növelve az interoperabilitást.

A szöveg azonosság egyeztetés az a folyamat, melynek során egy specifikáció vagy implementáció definiálja, hogy két szövegérték azonos vagy különbözik egymástól. Leírja azokat a módokat, ahogyan a szemantikusan egyenértékű szövegek különbözőképpen kódolhatók, valamint ennek hatását a formális nyelvek tekintetében fontos illesztési műveletekre. A témák a normalizálást és a kis- és nagybetűre váltást is magukban foglalják.

 

Webalkalmazások mobilon – új verzió a fejlesztési tervhez

2019. január 18.

mobil életciklust reprezentáló ikon, ahogy a hírben indexképként megjelenik A W3C közzétette a Webalkalmazások mobilon fejlesztési terv új verzióját (Roadmap of Web Applications on Mobile), amely a W3C égisze alatt fejlesztett különböző, a webes alkalmazások lehetőségeit növelő technológiák, valamint ezek mobilkörnyezetben való célzottabb alkalmazásának áttekintését szolgálja.

A fejlesztési terv tartalma most frissült, hogy a webes platform 2018. július óta történt fejlődését kövesse. A Változások (Change history) részletesen taglalja a módosításokat. A jelen verzió a Webes Platform Inkubátor Közösségi Csoportban (Web Platform Incubator Community Group, WICG) nemrég kezdődött új felfedező munkára fókuszál, hogy az alábbi tématerületek aktuális állapotát tükrözze:

  • Automatikus Lejátszás (Autoplay) szabályozás, leírva a Média fejezetben
  • Háttérben Futtatott Előtöltés (Background Fetch), leírva az Alkalmazás Életciklus (Application Lifecycle) és a Hálózat és Kommunikáció (Network and Communications) fejezetekben
  • Megjeleníthető Figyelmeztetések API (Badging API), leírva az Alkalmazás Életciklus (Application Lifecycle) és a Felhasználói Interakció (User Interaction) fejezetekben
  • Képernyőzár (Display Locking), leírva Teljesítmény és Hangolás (Performance and Tuning) fejezetben
  • Portálok (Portals), leírva az Alkalmazás Életciklus (Application Lifecycle) fejezetben
  • Görgetéshez Kapcsolt Animációk (Scroll-linked Animations), leírva a Grafika és Elrendezés (Graphics and Layout) fejezetben
  • WebHID (Web Human Interface Device), leírva a Felhasználói Interakció (User Interaction) fejezetben
  • Írható Fájlok (Writable Files), leírva az Adattárolás (Data Storage) fejezetben

A böngészőtámogatás a fejlesztési tervben felsorolt specifikációk közül többre is javult a 2018. júliusi verzió óta. Például az Eszközalkalmazás (Device Adaptation) fejezetben leírt Médiakeresések 4. szintet (Media Queries Level 4) már minden nagyobb böngésző támogatja. A kép-a-képben (Picture-in-Picture) szintén támogatott a Firefox mobil felületen, valamint a Safari is kísérletezik ennek támogatásával (bővebben lásd a Média fejezetben).

A Beihang Egyetem által támogatott projekt keretében, jelen dokumentum része egy GitHub repozitóriumban fejlesztés alatt álló fejlesztési terv-készletnek, mely számbaveszi a létező szabványokat, kiemeli a folyamatban lévő szabványosítási törekvéseket, rámutat az inkubáció alatti témákra, és megvitatja azon technikai réseket, amelyekkel a jövőben foglalkozni kell. Az újabb kiadványokat negyedévente, vagy a webes platform kulcstechnológiáinak fejlődésétől függően jelentetik meg. A W3C örömmel veszi a közösségből érkező észrevételeket, javaslatokat, melyeket a repozitórium feladatkezelőjébe várnak .

 

W3C-hírek archívuma

2017 · 2016 · 2015 · 2014 · 2013 · 2012 · 2011 · 2010 · 2009 · 2008 · 2007 · 2006 · 2005 · 2004 · 2003 · 2002