Célok
Azonosítanunk kell a nyílt adatként közzétehető adathalmazokat, valamint a szervezeten belüli és azon kívüli érintettek elvárásait. Készítsünk nyílt adat közzétételi tervet, figyelembe véve az érintettek igényeit, a kockázatokat valamint az adathalmazok közzétételének költségeit.
Hivatkozások a felülvizsgált PSI direktívára
Kihívás
Hogyan kezeljük a nyílt adatok közzétételét?
Az állami szektor intézményei igen nagyszámú, sokféle adathalmazzal rendelkeznek. Azonban ezen intézmények költségvetési vagy hasonló korlátok között működnek, melyek akadályozzák őket abban, hogy minden arra alkalmas adathalmazt azonnal elérhetővé tegyenek újrafelhasználás céljából.
Megoldás
Készítsünk nyílt adat közzétételi tervet, amely az elvárásokat és az ismert korlátokat megpróbálja kiegyensúlyozni. A nyílt adat közzétételi tervnek tartalmaznia kell minden, a nyílt adat kezdeményezés megvalósításához szükséges feladatot, valamint a kiválasztott adathalmazok közzétételének ütemtervét.
Miért ez a jó gyakorlat?
Ez a jó gyakorlat az érintettek elvárásait és igényeit a rendelkezésre álló forrásokkal kívánja összhangba hozni úgy, hogy az adathalmazok és a szükséges lépések tervezésekor figyelembe veszi az adatok iránti igényt, az azonosított adathalmazok közzétételével járó lehetséges előnyöket és kockázatokat, valamint a közzététel becsült költségeit.
Hogyan valósítsuk meg ezt a jó gyakorlatot?
Elemezzük az elérhető adathalmazokat, legyünk tisztában mind a szervezeten belüli, mind az azon kívüli érintettek igényeivel és elvárásaival, és készítsünk nyílt adat közzétételi tervet. A nyílt adatok közzétételének összhangban kell lennie a szervezet stratégiai céljaival, és a vonatkozó szabályozással, például a nemzeti nyílt adat stratégiával, valamint meg kell felelnie az adatok lehetséges felhasználói igényeinek. Ezen okból mind a szervezeten belüli és kívüli érintettek elvárásait azonosítanunk és elemeznünk kell. A nyílt adat közzétételi tervnek tartalmaznia kell minden, a nyílt adat kezdeményezés megvalósításához szükséges feladatot. A nyílt adatként nyilvánossá tenni kívánt adathalmazok vonatkozásában készítsünk egy közzétételi ütemtervet. Az adathalmazok nyílttá tételének prioritizálása során vegyük figyelembe az érintettek elvárásait, illetve az adathalmazok elemzésének eredményét, pl. a közzététellel járó előnyöket és kockázatokat, valamint a becsült költségeket/ráfordításokat. Tevékenységünk előrehaladását kövessük is a nyílt adat közzétételi tervben, melyet rendszeresen vizsgáljunk felül és frissítsünk.
A megvalósítás lépései a következők:
- Érjük el az adatok közzétételének felsővezetés általi támogatását.
- Nevezzünk ki egy, a nyílt adat közzétételi terv elkészítéséért felelős személyt.
- Biztosítsuk a nyílt adatok kezdeményezésben résztvevő osztályok / részlegek közötti együttműködést.
- Azonosítsuk a szervezeten belüli és az azon kívüli érintettek elvárásait. Minden csoport véleményének adjuk meg a kellő figyelmet.
- A nyílt adat közzétételi terv készítésénél törekedjünk az elvárások és az ismert korlátok kiegyensúlyozására.
- Az adathalmaz prioritások alapján készítsük el a nyílt adat közzétételi ütemtervet.
- Hozzunk létre egy felülvizsgálati eljárást a közzétételi tervre vonatkozóan.
Hol valósult már meg ez a jó gyakorlat?
Ország | Megvalósítás | Kapcsolat |
---|---|---|
Ausztria | Open Government Data Implementation Model | Bernhard Krabina |
Spanyolország | Basque Country PSI re-use assesment | Martin Alvarez-Espinar |
Finnország | Helsinki Region Infoshare | Pekka Koponen, Forum Virium Helsinki. |
Referenciák
- Samos Workshop: Open Data Publication Plan.
- Timisoara report
- Open Data Institute guidance: Engaging with reusers
- Open Data Institute guidance: How to prioritise data to drive global development
Nemzeti iránymutatások
Erre a jó gyakorlatra hivatkoznak, vagy ezzel megegyező tanácsot adnak a következő iránymutatások:
- (Austria) Open-Government-Vorgehensmodell Open Government Process Model
- (Belgium) Open Data Handleiding Open Data Handbook
- (Croatia) Preporuke o prilagodbi skupova podataka za javnu objavu i ponovno korištenje Open Data Guide, Croatia
- (CzechRepublic) Standardy publikace a katalogizace otevřených dat veřejné správy ČR Open Data Standards
- (Finland) Helsinki Region Infoshare
- (Finland) Avoimen Datan Opas Open Data Guide
- (Hungary) Nyílt Adatok kézikönyv Open Data Handbook
- (International) ELI implementation methodology: Good practices and guidelines
- (International) Open Data Handbook, Solutions Bank
- (Ireland) Guide for publishers
- (Italy) Linee Guida Nazionali per la Valorizzazione del Patrimonio Informativo Pubblico National Development Guidelines for Public Sector Information
- (Lithuania) Viešojo Sektoriaus Informacijos platinimo gerosios praktikos Best Practices for Sharing Public Sector Information
- (Luxembourg) Recommandations pour l'ouverture des données publiques Recommendations for opening data
- (Portugal) Guia Dados Abertos - AMA | Dados.gov Open Data Guide
- (Romania) Ghid Pentru Publicarea Datelor Deschise Romanian Open Data Guide
- (Serbia) Open Data Handbook
- (Spain) Guía de aplicación de la Norma Técnica de Interoperabilidad de reutilización de recursos de información Application Guide for Technical Interoperability Standard on PSI re-use
- (Spain) Government Data Openness and Re-use
- (Sweden) Vidareutnyttjande av information Om PSI och öppna data Reuse of PSI and open data
- (UK) Building best practices for sharing public sector data
- (UK) Open Data Resource Pack
- (UK) Birmingham and West Midlands Localised Guide for Open Data
Kapcsolat
Jan Kučera, University of Economics, Prague (Czech Republic).
Feladatkezelő
Bármilyen, a fenti jó gyakorlathoz kapcsolódó észrevétel, mint például a megvalósítás, az ahhoz kapcsolódó tapasztalat, levont tanulságok, vagy iránymutatások melyek erre a jó gyakorlatra hivatkoznak, felvihetők és megvitathatók a projekt GitHub-on.