https://www.w3.org/ — 2019. december 3. — A Fogyatékos Emberek Világnapján, a World Wide Web Konzorcium (W3C) és az információtechnológiák oktatásban való alkalmazásáért felelős UNESCO intézet, az UNESCO IITE (UNESCO Institute for Information Technologies in Education, UNESCO IITE) bejelentette, hogy a W3C Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (Web Accessibility Initiative, WAI) nyilvános tananyagára épülő online kurzust indít, a W3C tagszervezeteiből érkező nemzetközi oktatókkal. A „Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe” (“Introduction to Web Accessibility”) MOOC (Massive Open Online Courses) kurzus a digitális akadálymentesítést mutatja be, valamint erős alapot ad ahhoz, hogy olyan weboldalak és alkalmazások készüljenek, melyeket a fogyatékos emberek is használni tudnak, megfelelnek a nemzetközi szabványoknak és javítják a felhasználói élményt mindenki számára.
"A W3C egyik időtálló értéke a Web Mindenkinek célkitűzés, ezt azonban csak olyan szabványok és iránymutatások segítségével érhetjük el, melyek az akadálymentes web érdekében születnek – ez az, amiért minden nap dolgozunk. Azonban az akadálymentes webet a W3C egyedül nem tudja megvalósítani, ehhez szükségünk van arra, hogy a teljes webes közösség szem előtt tartsa azt, hogy minden egyes weblap akadálymentes legyen. A most induló kurzus nagyon fontos eszköz ahhoz, hogy mindenki megismerhesse a fogyatékos felhasználók igényeit," mondta Jeff Jaffe, W3C Ügyvezető Igazgató.
A W3C Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) és az UNESCO Információtechnológiák az Oktatásban Intézete (UNESCO IITE) egymással együttműködve a W3C Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) nyilvános tananyagára épülő online kurzust indítanak. A W3C és tagszervezetei műszaki tudását az UNESCO IITE oktatási hálózatával összekapcsolva, a W3C célja nemzetközi szinten elérni az érintetteket.
"A fejlett technológiák eddig nem látott lehetőségeket nyújtanak arra, hogy a történelmileg adott tanulási megosztottság csökkenjen és egyre többen jussanak tudáshoz, minőségi oktatáshoz, különösen az olyan sebezhető csoportok esetén, mint a fogyatékos emberek. AZ UNESCO IITE a befogadó jellegű oktatást az esélyegyenlőség sarokkövének tekinti. A csúcstechnológiák és az innovatív eszközök jelentősen hozzájárulnak ezen alapelvek alkalmazásához és megvalósításához, különösen az információhoz, oktatáshoz és önmegvalósításhoz való egyenlő hozzáférést biztosítva. Az UNESCO IITE-nél folyamatosan azon dolgozunk, hogy támogassuk az info-kommunikációs technológiák adta lehetőségek minél teljesebb körű kihasználását a biztonságos, egészséges, erőszakmentes, fogyatékos emberekre érzékeny, nemek közötti egyenlőséget elősegítő, igazságos (méltányos?) és befogadó oktatási környezet megteremtésére." mondta Tao Zhan, az UNESCO IITE Igazgatója.
A W3Cx Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe (Introduction to Web Accessibility) kurzusára ma lehet jelentkezni, az oktatás 2020. január 28-án indul.
A Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe kurzus, mely a webes akadálymentesítés alapjait valamint annak fogyatékos és nem fogyatékos emberekre vonatkozó előnyeit oktatja, minél szélesebb körben kívánja elérni a webes szakembereket. Ahogy a web nélkülözhetetlenné vált mindennapi életünkben, a fogyatékos emberek számára biztosított hozzáférés biztosítása is egyre inkább fontossá vált számos szervezet és kormányzat részére szerte a világon.
A kurzus lépésről lépésre haladva felfedi a webes akadálymentességet fogyatékos emberek igaz történetein keresztül; a webes akadálymentesítés kézzel fogható és elméleti előnyeit, ideértve az üzleti lehetőségeket is; a kapcsolódó nemzetközi szabványokat és ellenőrző intézkedéseket; valamint azt, hogyan építhető be a webes akadálymentesítés a szervezeti arculatba és fejlesztési folyamatokba. A kurzus emellett opcionális lehetőségeket is kínál attól függően, mely konkrét készségeket kívánják a hallgatók fejleszteni, például kódolást vagy üzletfejlesztést.
A kurzus a W3C Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) nyilvános tantervén alapul, amely egy keretrendszer a WAI akadélymentesítési oktatási forrásanyagokra épülő és azokat kibővítő szerep-alapú modulokat használó kurzusok fejlesztésére. A tananyag, mint irányadó alapanyag, mindenki számára elérhető lesz kurzusok létrehozására, és a W3C Oktatási és Ismeretterjesztő Munkacsoportjának (W3C Education and Outreach Working Group, EOWG) beleegyezésével, az Európai Unió által támogatott WAI-Guide projekt (Grant 822245) segítségével fejlődik.
Az edX-en, ami egy non-profit oktatási és tanulási környezet, a W3Cx Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe kurzusát a W3C tagszervezeteiből érkező nemzetközi szakértő oktatók tartják, akik a világ számos részéből érkeznek, mint: Deque, Infoaxia, Intopia, Knowbility, The Paciello Group, Web Key IT, mindegyikük a WAI nyilvános tananyagát használva.
Az oktatók a webes akadálymentesítés definícióját és célját magyarázzák el, beleértve azt, hogyan használják a különböző segítő technológiákat és adaptív stratégiákat a fogyatékos emberek a webbel való kapcsolatukban, kitérve minden a webes akadálymentesítést befolyásoló fogyatékosságra, legyen az hallás-, tanulási vagy kognitív, neurológiai, fizikai, beszéd- vagy látássérülés. A hallgatók tanulnak a webes akadálymentesítés üzleti és társadalmi előnyeiről, valamint megtanulják hogyan találják meg és használják a W3C technikai szabványait és oktatási anyagait ahhoz, hogy ők maguk is a web akadálymentesítésén dolgozhassanak.
"A World Wide Web Konzorcium (W3C) kulcsfontosságú szervezet a webes szabványok létrehozásában, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy az Internetet mindenki számára biztosítani lehessen. 2015 óta, mint edX partner, a W3C a programozási és kódolási ismereteket több mint 20 millió edX-hallgató számára tette elérhetővé. Nagy örömömre szolgál, hogy a W3C új tanfolyama az edX-en: a Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe, most konkrétan arra koncentrál, hogy a fejlesztők fogyatékos emberek számára is elérhető oldalakat hozzanak létre,," mondta Anant Agarwal, edX alapító és ügyvezető igazgató.
A Bevezetés a Webes Akadálymentesítésbe már a hatodik, a W3Cx-en elérhető online kurzus. A W3Cx a W3C-nek a világ vezető nonprofit oktatási platformján, az edX-en lévő online oktatási sávja. Az első HTML5 online tanfolyam indítása óta a W3Cx-n több mint 950,000 hallgató iratkozott fel W3Cx kurzusokra a világ minden tájáról. Akár szakmai életük kezdődött el, vagy egy új fejezethez értek, számos diák tapasztalta karrierlehetőségeinek bővülését a W3Cx Front-end webfejlesztői bizonyítványt adó program kurzusain - HTML5 & CSS Alapok, CSS Alapfokon, HTML5 Kódolás Lényegi Elemei és Jó Gyakorlatok, JavaScript Bevezetés, HTML5 Applikációk és Játékok - való részvétel eredményeként.
A hallgatók a Bevezetés a Webes Akadálymentesítés kurzuson ingyen részt vehetnek, vagy 99 USD-ért kérhetnek a kurzus végén oklevelet. Az edX által igazolt oklevél bizonyítja egy munkáltató, iskola vagy intézmény számára, hogy az adott hallgató a kurzust sikeresen elvégezte. Az oklevél lehetővé teszi a hallgatók számára a szintezett (emelt szintű?) tananyagokhoz, továbbá korlátlan számú kurzus anyaghoz való hozzáférést, valamint ezáltal önéletrajzukba is bekerülhet ezen kurzusok elvégzése.
A W3C célja, hogy minél jobban kihasználja az internet (web) nyújtotta lehetőségeket szabványok és iránymutatások kidolgozása révén, melyek egyúttal biztosítják, hogy a web nyílt, hozzáférhető és interoperábilis legyen mindenki számára a világon. A W3C HTML és CSS szabványai azok az alaptechnológiák, amelyekre a weboldalak épülnek. A W3C több száz webtechnológiát alkalmazva dolgozik a webes akadálymentesítésen, nemzeköziesítésen, webes biztonságon és a személyes adatok védelmén. E munkáját nyilvánosan, ingyenesen és az egységes W3C szabadalmi iránymutatás alapján végzi. A W3C azon munkájának elismeréseként, amely képaláírással és feliratozással segíti az online videótartalmak akadálymentességét, elnyerte a 2016-os Technológiai és Mérnöki Emmy-díjat. Azon munkájáért, melynek célja a teljes értékű TV-élmény megvalósítása a weben, 2019-ben ismét Emmy-díjat kapott.
A W3C „Egyetlen Web” víziójának megvalósítása többezer elhivatott technológiai szakembert hoz közelebb, akik több mint 400 tagintézményt és számos iparágat képviselnek. A W3C tevékenységét négy intézet, az MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (MIT CSAIL) (USA), a European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) (Franciaország), a Keio Egyetem (Japán), és a Beihang Egyetem (Kína) koordinálja. További információ a W3C-ről a https://www.w3.org/-on.
A W3C Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) a World Wide Web Konzorcium (W3C) szerves részét képezi. Számos szervezettel együttműködve, a WAI a fogyatékos emberek webhez való hozzáférését segíti elő az alábbi alaptevékenységeken keresztül: a webes alaptechnológiák támogassák az akadálymentesítési tulajdonságokat; iránymutatások kifejlesztése a webes tartalmak, felhasználói ágensek és szerkesztőeszközök vonatkozásában; az akadálymentesítés értékelő- és javítási eszközei fejlesztésének lehetővé tétele; oktatás és ismeretterjesztés; a web jövőbeni akadálymentességét segítő kutatás-fejlesztés koordinációja; a webes akadálymentesítési szabványok együttműködésének és harmonizációjának elősegítése.
A WAI számára sok előnyt nyújt a különböző területekről érkező érintettek munkája, ideértve az ipart, a fogyatékosokkal foglalkozó közösségeket, az akadálymentesítési kutatást és a kormányt. 1997-es indulása óta a WAI széles körben ismert az általa létrehozott dokumentumokról, mint a Web Akadálymentesítési Útmutató (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG), Szerkesztőeszközök Akadálymentesítési Útmutató (Authoring Tool Accessibility Guidelines, ATAG), Felhasználói Program Akadálymentesítési Útmutató (User Agent Accessibility Guidelines, UAAG), és az Akadálymentes Dinamikus Webes Alkalmazások (Accessible Rich Internet Applications, WAI-ARIA), valamint ezen akadálymentes szabványok implementációját támogató oktatási anyagairól. További információ a Web Akadálymentesítési Kezdeményezés-ről (WAI).
Több mint két évtizede a „Minden diák számít és egyenlően számít” központi alapelv vezérli az UNESCO Információtechnológiák az Oktatásban Intézete (UNESCO IITE) munkáját. 1997-es megalakulása óta, mint az UNESCO az információtechnológiák oktatásban való felhasználását segítő intézete, jelentősen hozzájárult az egyenlő oktatási és tanulási esélyek előmozdításáért, kontextustól, képességtől, földrajzi helyszíntől vagy más körülménytől függetlenül. Élénk tevékenysége során az UNESCO IITE a fenti tevékenységén túl folyamatosan vonja be a nemzetközi és helyi érdekelteket a befogadó és igazságos oktatás létrehozása és fenntartása érdekében. További információ az UNESCO IITE munkájáról.
Sajtóközlemény vége
Amy van der Hiel, W3C Media Relations Coordinator
<w3t-pr@w3.org>
+1.617.253.5628 (US, Eastern Time)
Elena Varkvasova, Programme Specialist, Unit of Teacher Professional Development and Networking, UNESCO IITE
<e.varkvasova@unesco.org>
+7 965 496 72 00 (Moscow Standard Time)